Blog Husyty

Blog jest poświęcony ujawnianiu nadużyć papiestwa w świetle Pisma Świętego. Zgorszy tych, którzy traktują katolicyzm jako prawdziwe chrześcijaństwo. Pomoże tym, których zgorszyły praktyki i nauki katolicyzmu.

Konfesja Augsburska – kontrowersyjne artykuły

Posted by husyta w dniu Czerwiec 25, 2010

W dniu 25 czerwca 1530 roku została odczytana przed cesarzem Karolem V na sejmie w Augsburgu Konfesja Augsburska, której autorem był Filip Melanchton, współpracownik Lutra. Konfesja ta stanowi podstawę nauczania Kościoła Ewangelicko Augsburskiego.
Chcę zwrócić uwagę na te trzy artykuły Konfesji:

II. O GRZECHU PIERWORODNYM
Kościoły nasze nauczają także, iż po upadku Adama wszyscy ludzie wydani na świat w sposób naturalny – rodzą się z grzechem, tj. bez bojaźni Bożej, bez ufności ku Bogu i ze złymi pożądaniami, iż ta ułomność, czyli przyrodzone skażenie, prawdziwie jest grzechem, ściągającym wieczne potępienie i śmierć na tych, co się nie narodzą na nowo przez chrzest i Ducha Świętego. Kościoły nasze potępiają pelagian i innych, którzy przeczą temu, że owo przyrodzone skażenie jest grzechem, i przyćmiewają chwałę zasługi oraz dobrodziejstw Chrystusa, utrzymując, iż człowiek może osiągnąć usprawiedliwienie przed Bogiem własną mocą i rozumem.

IX. O CHRZCIE
Kościoły nasze uczą o chrzcie, że jest konieczny do zbawienia, gdyż przezeń ofiarowana jest łaska Boża, i że należy chrzcić dzieci, które w chrzcie są ofiarowane Bogu i przyjmowane do łaski Bożej. Kościoły nasze potępiają anabaptystów, którzy nie uznają chrztu dzieci i utrzymują, że i bez chrztu dostępują one zbawienia.

X. O WIECZERZY PAŃSKIEJ
Kościoły nasze uczą o Wieczerzy Pańskiej, że ciało i krew Chrystusa są prawdziwie obecne i rozdzielane spożywającym w Wieczerzy Pańskiej; inaczej nauczających odrzucają.

Komentarzy 7 to “Konfesja Augsburska – kontrowersyjne artykuły”

  1. dexi said

    Nie są to sprawy bardzo kontrowersyjne. Nie zgodziłbym się z pierwszym punktem na temat grzechu pierworodnego. kościół Katolicki naucza, że:

    KKK 390 Opis upadku (Rdz 3) używa języka obrazowego, ale stwierdza wydarzenie pierwotne, fakt, który miał miejsce na początku historii człowieka (Por. Sobór Watykański II, konst. Gaudium et spes, 13). Objawienie daje nam pewność wiary, że cała historia ludzka jest naznaczona pierworodną winą, w sposób wolny zaciągniętą przez naszych pierwszych rodziców (Por. Sobór Trydencki: DS 1513; Pius XII, enc. Humani generis: DS 3897; Paweł VI, Przemówienie (11 lipca 1966)).

    KKK 401 Po tym pierwszym grzechu prawdziwa „inwazja” grzechu zalewa świat: bratobójstwo popełnione przez Kaina na Ablu (Rdz 4, 3-t 5.; powszechne zepsucie będące następstwem grzechu (Rdz 6, 5. 12; Rz 1, 18-32.; w historii Izraela grzech często jawi się przede wszystkim jako niewierność Bogu przymierza i jako przekroczenie Prawa Mojżeszowego. Również po Odkupieniu przez Chrystusa grzech ujawnia się wśród chrześcijan na wiele sposobów (Por. 1 Kor 1-6; Ap 2-3).

    KKK 417 Adam i Ewa przekazali swojemu potomstwu naturę ludzką zranioną przez ich pierwszy grzech, a wiec pozbawioną pierwotnej świętości i sprawiedliwości. To pozbawienie jest nazywane „grzechem pierworodnym”.

    KKK 402 Wszyscy ludzie są uwikłani w grzech Adama. Stwierdza to św. Paweł: „Przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wszyscy stali się grzesznikami” (Rz 5, 19); „Przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć i w ten sposób śmierć przeszła na wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli…” (Rz 5,12). Apostoł przeciwstawia powszechności grzechu i śmierci powszechność zbawienia w Chrystusie: „Jak przestępstwo jednego sprowadziło na wszystkich ludzi wyrok potępiający, tak czyn sprawiedliwy Jednego (Chrystusa) sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie” (Rz 5,18).

    KKK 406 Nauka Kościoła o przekazywaniu grzechu pierworodnego została sprecyzowana przede wszystkim w V wieku, w szczególności pod wpływem refleksji św. Augustyna przeciw pelagianizmowi, oraz w XVI wieku w opozycji do Reformacji protestanckiej. Pelagiusz utrzymywał, że człowiek, opierając się na naturalnej sile swojej wolnej woli, bez koniecznej pomocy łaski Bożej, może prowadzić życie moralnie dobre. Wpływ grzechu Adama sprowadzał on jedynie do złego przykładu. Natomiast pierwsi reformatorzy protestanccy nauczali, że człowiek jest radykalnie zepsuty, a jego wolność unicestwiona przez grzech pierworodny. Utożsamili oni grzech odziedziczony przez każdego człowieka ze skłonnością do zła (concupiscentia – pożądliwość), skłonnością, która miała być nie do przezwyciężenia. Kościół wypowiedział się na temat sensu danych objawionych, dotyczących grzechu pierworodnego, przede wszystkim na drugim Synodzie w Orange w 529 r. (Por. Synod w Orange II: DS 371-372. i na Soborze Trydenckim w 1546 r. (Por. Sobór Trydencki: DS 1510-1516).

    Nie mam zamiaru polemizować z Kościołem Augsburskim, jednak jest to długi temat do dyskusji.

    • dexi said

      Tu małe sprostowanie: nie chodzi mi o to, że Kościół Augsburski w nauce o grzechu pierworodnym powiedział coś złego. Polemizuję z tym, że nazywa się to „kontrowersją”.

  2. ssm1mm said

    Witam 🙂

    Drogi Hustyo, świetny blog 🙂 Czytam i wreszcie widzę, że ktoś inny niż ja „nadaje na tych samych falach”. Jestem konwertytą i tego, co Ty opisujesz szukałem w kościołach protestanckich. Jednakże zawiodłem się…
    Pozdrawiam 🙂

    • husyta said

      Dzięki za ciepłe słowa. Prześlij link mojego bloga swoim znajomy, dla których ‚katolickie fale’ są zagłuszaniem ewangelii. Pozdrawiam serdecznie.

      • ssm1mm said

        Witaj Husyto,
        Dzięki za odpowiedź. Wydaje mi się, że także powinno się przekonywać inne wyznania, aby zbliżały się do Chrystusa…ciągle nie rozumiem np. problemu chrześcijanina i wojska…a żadne wyznanie protestanckie, nie odcina się od wojska…dla mnie to smutne…ja do wojska nie poszedłem, było już parę osób, które jak ja, walczyły na górnym szczeblu władzy kościelnej…i nic…jedynie modlitwa i Boża odwaga która została we mnie wszczepiona, pomogła mi w tym problemie…
        Pozdrawiam 🙂

      • husyta said

        Służba wojskowa to odrębny temat; nie mam go jeszcze na blogu.
        Dzięki Bogu, że były, choć nie zawsze, możliwości zastępczej służby wojskowej. A jeśli ich nie było, to odmowa służby czy przysięgi ze względu na sumienie, dawała ‚szanse’ na prześladowanie za wiarę i możliwość złożenia świadectwa przed namiestnikami i władcami. Szkoda tylko, że niewielu wybierało te drogę.

    • ssm1mm said

      Witam ponownie…no tak…tylko szkoda, że Kościół/Kościoły tak biernie się temu przyglądają…u mnie wyglądało to tak, że na początku machali do mnie biletem, zrobiłem „haję” na WKU, że nie pójdę, napyskowałem jakiemuś tam porucznikowi (chyba, bo stopni nie pamiętam, ani nie znam :D), celowo lądowałem na komisjach lekarskich…i w końcu dostałem kat. D. Za notoryczne samookaleczenia (pokazówka tylko…w tym okresie bynajmniej, bo miałem już za sobą próby samobójcze), które wojskowi opisywali jako „tylko zadrapania”. Natomiast władze i niektórzy pastorzy, upierali się, że we wojsku nie ma nic złego, a nawet, że to jest biblijne..jedynie pastor z którym się zaprzyjaźniłem, konwertowałem, przegadaliśmy wiele lat na różne tematy, powiedział, że jest to niesprawiedliwe, ale on sam nic nie wskóra…jedyne co może zrobić, to się modlić za moje powodzenie. Tak samo boli mnie prostytucja Kościoła z władzą. To co się działo „pod krzyżem”, zwłaszcza mam na myśli tych „moher-kamikadze” z różańcem w ręcu, to tj ks. Pieronek mówił: że to walka nie o krzyż, tylko krzyżem przeciw krzyżowi. Fakt, że każdego katolika nie można tak oceniać, ale przez takich fanatyków widzimy, jak blisko jest KK obok władzy. Nie powinno tak być, Kościół ma być Kościołem, a państwo państwem. Chrystus powiedział, że „królestwo moje nie jest z tego świata”. Skoro mamy być naśladowcami p. Jezusa, myślę, że powinno nam bardziej zależeć na tamtym świecie. Ehh się rozpisałem… 😀 Kończę 😉
      Pozdrawiam 🙂

Skomentuj

 
